Épp ülsz? MEG VAGY HÚZATVA?! Ha kedves az életed, azonnal állj fel!

„Már két hete tiszta vagyok. Nem bízom el magam, még mindig úgy emlékszem a napra, amikor letettem a széket, mintha tegnap lett volna. Ahogy látom a kollégáimat, ahogy az asztalaiknál ülnek, óriási a kísértés, de ellenállok.”

Kikelsz reggel az ágyból, elvánszorogsz a konyhába, megcsinálod a kávéd, leülsz meginni. Keresel valami reggelit, leülsz megenni. Kimész a villamoshoz, felszállsz, leülsz olvasni. Beérsz dolgozni, leülsz a gép elé. Délben leülsz ebédelni a konyhába, aztán visszaülsz a helyedre. Este hazamész, leülsz vacsorázni, aztán leülsz a számítógép vagy a tévé elé.

Ismerős?

Ha igen, az nagy baj. Nagyobb, mint valaha gondoltad.

Azt eddig is tudtuk, hogy ülni nem olyan jó, de most kiderült az is, hogy a sok ülés káros hatásain a rendszeres sportolás sem enyhít. Nem elég, ha este kimegyünk futni a Margit-szigetre, vagy beülünk a konditerembe vasdarabokat emelgetni.

Pedig eddig mindenhol azt hallottuk, hogy az egészség két alapja

  1. a sok mozgás
  2. és az egészséges táplálkozás.

Ezek persze továbbra is fontosak, de a Time magazin szerint egy új kutatás kimutatta, hogy azoknál, akik sokat ülnek, még akkor is nagyobb a rák és más betegségek kialakulásának esélye, ha egyébként rendszeresen sportolnak is.

Igen, jól hallottad.

Ha sokat ülsz, VÉGED, függetlenül attól, hogy sokat sportolsz vagy keveset.

Romlásnak indult hajdan erős

Az ember évezredeket töltött azzal, hogy felegyenesedjen, utána viszont évszázadok alatt sikerült magunk köré olyan modern környezetet kialakítani, amiben szinte minden percben leülésre csábít bennünket valami. Szinte lehetetlen olyan programot szervezni, amiben legalább részben ne lenne ülés. Mozi, étterem, kocsma, opera, piknik, akármi. Általában ülni kell.

De arról senki nem beszél, hogy míg a lábunk pihen, mi történik a testünk többi részével.

A test három fő módon használ fel energiát.

  1. Energia kell ahhoz, hogy a testünk sejtjei végezzék a dolgukat. Hogy a máj enzimeket állítson elő, hogy a tüdő oxigénnel lássa el a vért, hogy a szív dobogjon, hogy az agy és az izmok is működjenek.
  2. Energia kell azokhoz a mozgásokhoz, amik megizzasztanak, amiket sportként vagy fizikai munkaként végzünk.
  3. A második formától külön szokták választani azokat a mozgásokat, amiket mindenki minden nap végez. Mosunk, gyalogolunk, felmászunk a buszra, lépcsőzünk.

Amikor állunk, akkor is ebből, a harmadik típusból használunk energiát, értelemszerűen sokkal többet, mintha ülnénk. Egy napi 8 órát vagy annál többet ülő ember így nagyjából 300 kalóriát fogyaszt el, míg egy pincér vagy egy pultos, azaz azok, akik inkább állnak napközben is, 1300-at égetnek el.

A sok üléstől átalakulnak a test reflexei, és átáll arra, hogy a felvett energiát nem használja fel mozgásra, hanem elraktározza. Nagyrészt ez az oka annak is, hogy akik sokat ülnek, azoknak a sportban is csökken a teljesítőképességük, a testük ugyanis nincs felkészülve arra, hogy hirtelen nagy mennyiségű energiát használjon fel komoly izommunkára.

A megoldás: ÁLLNI, ÁLLNI, ÁLLNI

Vannak mindenféle ülőpárnák, különleges székek meg labdák, amik egészségesebb testhelyzetet követelnek, ezért tök sokan ezekkel ellensúlyoznák az ülés káros hatásait. Na ezek annyit érnek, mint a szarnak egy pofon.

A másik véglet az amerikai cégeknél már divatos futópad-íróasztal, ami pontosan az, ami a neve: egy futópad meg egy íróasztal összeszerelve. Lehet rajtuk futni és gyalogolni, miközben dolgozunk. Egy ilyen legalább 1500 dollárba kerül, ami mai árfolyamon nagyjából 350 ezer forint. Ez meg azért elég sok.

Hát mi az élet, ha nem ez?! (Kép innen)

Vannak viszont normális áron kapható megemelt íróasztalok, amik mellett állva lehet dolgozni. De magunknak is csinálhatunk ilyet, a Time újságírója például az asztalára fordított két szemetest, és azokra tette a laptopját. Azt állítja, (de mi mást is állítana)

hogy ettől megváltozott az élete.

Amerikai iskolákban már most is kísérleteznek ilyesmivel, egy kutatásban, amit az Apple is támogatott, kiderült, hogy azok a gyerekek, akik állnak az osztályteremben és mozoghatnak is, 20 százalékkal jobban teljesítenek a teszteken.

És hát azért az sem utolsó szempont, hogy – 43 felmérés összesített adatai szerint – az ülőknél

  • 24 százalékkal nagyobb eséllyel alakul ki vastagbélrák,
  • 32 százalékkal magasabb a kockázata a méhráknak (ez csak a nőknél, ugye) és
  • 21 százalékkal nagyobb az esélye a tüdőrák kialakulásának.

És még egyszer:

függetlenül attól, hogy mozognak-e eleget vagy nem.

Az ülés a hibás.

A szék az ördög.

Rázd le vállaidról rettentő igáját!

(A címlapi kép a MedicalBillingAndCoding egy régebbi infografikájából van.)

Mivoltma a facebookon
Népszerű